6 Temmuz 2013 Cumartesi

Arama motoru optimizasyonu nedir?

Arama motoru optimizasyonu arama motorlarının web sayfalarını organik aramalarda daha kolay bir şekilde görünür olmasına olanak sağlayan teknik düzenlemelerdir. Arama motoru optimizasyonu teknikleri hedef alınan anahtar kelimelerin arama sonuçlarında sayfaların veya web sitelerinin daha yukarıda çıkmasına olanak sağlayarak sitelere gelen ziyaretçi sayısını arttırır.

Günümüzde pekçok sitenin ana ziyaretçi kaynağı arama motorları olduğu için arama motoru optimizasyonu büyük önem kazanmıştır ve sırf bu teknikler etrafında dönen devasa bir endüstri oluşmuştur.

Temel olarak yapılması gereken optimizasyonu yapılacak web sitesi ve sayfalarının alakalı olduğu anahtar kelimeleri belirlemek ve bu anahtar kelimeleri doğru bir şekilde kullanmaktır.

En sağlam ve güçlü arama motoru optimizasyon tekniği anahtar kelime veya kelimelerle ilgili özgün (copy-paste değil alın teri), dolgun (2-3 cümle değil en az 500 kelime içeren), kaliteli (gramer hatalarından arınmış) içerik hazırlamaktır. Teorik olarak bu içerik insanlar tarafından birbirine tavsiye edilip başka sayfalardan kaynak gösterilerek bağlantılanacağından belli başlı arama motorlarının arama sonuçlarında en tepelerde çıkacaktır (Google gibi büyük arama motorlarının temel arama algoritma mantığı şudur: bir sayfa ne kadar çok kendi alanıyla ilişkili ve kaliteli sitelerden link (bağlantı alırsa) o konuyla ilgili o kadar üst sırada yer almalıdır).

Yukarıdaki teknik yanında arama motorlarına yardım amacıyla çeşitli tali teknikler belirlenmiştir ki arama motoru optimizasyonu ile kastedilen teknikler aslında bunlardır.

Bu teknikler 2 ana başlıkta toplanır: Site içi teknikler ve site dışı teknikler.

Site içi tekniklerden bazıları önem sırasıyla şöyledir:

Özgün ve doğru oluşturulmuş sayfa başlıkları - Sayfanin ana fikri ile ilgili anahtar kelime HTML sayfa başlığı (sayfa kodunda <TITLE> etiketi içinde belirtilir) içinde mümkün olduğunca en başta olmalıdır. Örneğin sayfa "İstanbul Otelleri" konusunda ise başlık  <TITLE>İstanbul Otelleri ile ilgili kısa bir rehber</TITLE> gibi birşey olmalıdır. Bu başlık arama sonuçlarında görüleceğinden doğru dürüst ve imla hatasız olmalıdır aksi takdirde başta görünse bile tıklanma ihtimali azalır.

Bir web sitesindeki her sayfanın kendi özgün başlığı olmalıdır. Ana sayfanın başlığı örneğin Home Page gibi saçma sapan ve sayfa ve site ile ilgili hiçbir şey söylemeyen bir başlık olmamalıdır. Anahtar kelimenin başta olması da önemlidir. Örneğin diyelim ucuz uçak bileti araması yapan Kahramanoğullarıkardeşler diye bir şirketin ana sayfa başlığı "Kahraman Oğulları Kardeşler Sitesine Hoşgeldiniz - Ucuz Uçak Bileti Bulun" olmamalıdır. "Ucuz Uçak Bileti Bulun - Kahraman Oğulları Kardeşler Sitesine Hoşgeldiniz" gibi birşey olmalıdır.

Tanım (Description) Etiketi - Sayfa kodunda <META name="Description"> adlı bir etikete mevcuttur. Bu eskiden arama motorlarının direkt içine baktığı bir etiketti ama insanlar bu sayfanın kullanıcıya görünmeyen kısmını anahtar kelimeler ile doldurduğundan Google mesela bu etiketi arama sonuçlarını etkileyecek şekilde kullanmamaya başladı.

Yine de tanım etiketi içeriği arama motorlarınca arama sonuçlarının içeriğinde kullanılmaya devam etmekte. Eğer bu etiketi kullanmazsanız Google sayfanın kafasına göre bir kısmını kesik sonuçlarda gösterir. Arama listesine bakan bir insanı linkinize tıklatmanın en iyi yollarından biri tanım etiketini anahtar kelimeleri içeren düzgün ve mümkünse insanları harekete davet eden bir içerik ile doldurmaktır.

Düzgün URL - İçerikle alakasız ve daha da kötüsü kriptik URL yerine anlamlı ve mümkünse anahtar kelimeleri içeren URL kullanmak. Örneğin kaplicalar.com adresinde "Öz Çekirge Kaplıca Oteli" sayfasının URLsinin yanlış ve doğru hali şöyledir :
Yanlış : www.kaplicalar.com/kaplica-otel/?otelid=123454 (çoğu site arka planda web uygulaması kullanır ve bu uygulamaların kaba URLleri böyledir)
Doğru : www.kaplicalar.com/kaplica-otel/oz-cekirge-kaplica-otel.html



Arama motoru optimizasyonu konusunda sağlam kitaplar bulunsa da en iyi başlangıç kaynaklarından biri arama motoru Google'ın Arama Motoru Optimizasyonu Başlangıç Rehberi adlı, internetten indirilebilecek olan kitapçığıdır.

Site dışı teknikler ise genelde siteye mümkün olduğunca fazla backlink (başka sitelerden, size verilen bağlantı, köprü, link) oluşmasını sağlamaktır. Backlink dünyanın en büyük arama motoru olan Google'ın kullandığı Pagerank algoritmasının temel taşıdır ve aslında en önemli arama motoru tekniği budur. Fakat her ne kadar arama motorları backlink oluşumunun doğal olmasını destekleselerde backlink alanında pek çok kötü arama motoru (camiada black hat olarak bilinen yöntemler) türemiştir: Link Tarlası, hack link, spam link, etc.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder