Yurtiçi ya da yurt dışı ucuz uçak bileti ararken hep geldiğimiz bir nokta var: Yahu bu biletler amma pahalı! Oysa günümüzdeki uçak bileti fiyatları geçmişe göre oldukça ucuz. Doksanların sonlarından önceki döneme göre mesela oldukça ucuz ama sivil havacılık tarihi boyunca biletlerin ne kadar ucuzladıklarını hiç merak ettiniz mi?
Avustralya'lı havacılık yazarı Geoffrey Thomas'ın geliştirdiği Airlineratings.com sitesine göre günümüzde uçmak hiç olmadığı kadar ucuz. Site Londra - Sidney arası uçuşu örnek vermiş. 1945 yılında Londra - Sidney arası gidiş dönüş bileti bugünün parasıyla 204,000 Avustralya dolarına mal oluyormuş ki o zamanki ortalama gelire göre 130 haftalık maaşa denkmiş.
1965 yılında Douglas DC-8 ve Boeing 707 gibi yeni uçakların piyasaya sürülmesi ile aynı rotada bilet fiyatları ortalama haftalık maaşın 21 katına ve 1970lerde jumbo jet Boeing 747lerin devreye girmesi ile sadece 8 katına inmiş.
Bundan sonraki 20 yılda bilet fiyatlarında aynı şekilde sert düşüş olmamış. 1991 yılında Londra - Sidney gidiş - dönüş bilet fiyatı 5 haftalık maaşa denkmiş. 1991'den günümüze de hem teknoloji hem de havayolculuğunda liberalizasyon sayesinde 2013 yılında bu hatta gidiş-dönüş uçmak sadece 1 haftalık maaşa maaloluyor.
Uzmanlara göre trend böyle devam ederse 2020 yılında Sidney - Londra uçuşu gidiş - dönüş sadece 3 günlük ortalama maaşa eşit olacak.
Uçak biletlerini ucuzlatan en önemli etken yeni uçak ve motor teknolojileri. İkinci etmen ise daha yaratıcı ve verimli havayolu operasyonları ve çeşitlilik (hesaplı havayollarının ortaya çıkması gibi).
Avustralya'lı havacılık yazarı Geoffrey Thomas'ın geliştirdiği Airlineratings.com sitesine göre günümüzde uçmak hiç olmadığı kadar ucuz. Site Londra - Sidney arası uçuşu örnek vermiş. 1945 yılında Londra - Sidney arası gidiş dönüş bileti bugünün parasıyla 204,000 Avustralya dolarına mal oluyormuş ki o zamanki ortalama gelire göre 130 haftalık maaşa denkmiş.
1965 yılında Douglas DC-8 ve Boeing 707 gibi yeni uçakların piyasaya sürülmesi ile aynı rotada bilet fiyatları ortalama haftalık maaşın 21 katına ve 1970lerde jumbo jet Boeing 747lerin devreye girmesi ile sadece 8 katına inmiş.
Bundan sonraki 20 yılda bilet fiyatlarında aynı şekilde sert düşüş olmamış. 1991 yılında Londra - Sidney gidiş - dönüş bilet fiyatı 5 haftalık maaşa denkmiş. 1991'den günümüze de hem teknoloji hem de havayolculuğunda liberalizasyon sayesinde 2013 yılında bu hatta gidiş-dönüş uçmak sadece 1 haftalık maaşa maaloluyor.
Uzmanlara göre trend böyle devam ederse 2020 yılında Sidney - Londra uçuşu gidiş - dönüş sadece 3 günlük ortalama maaşa eşit olacak.
Bir Airbus A380 super jumbo jet pistte. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder