Tuesday, March 11, 2014

Kayıp Malezya Havayolları MH370 Uçağı Haberleri

En iyi otel karsilastirma sitesi - hotelscombined.com
29 Nisan 2014 - Geçtiğimiz 1 ay boyunca Güney Hint Okyanusunun altında ve üstünde yapılan aramalarda MH370'in izine rastlanamadı. Ama bugün Avustralya kökenli GeoResonance adlı bir şirket, MH370'e ait olabileceğini düşündüğü bir enkaza Bengal Körfezinde, bugün aranan yerin 5,000 kilometre kuzeyinde rastladıklarını duyurdu.

GeoResonance, nükleer başlıkları ve denizaltıları bulmak konusunda uzmanlaşmış bir firma. 2 milyon kilometre karenin uydu ve uçak görüntülerini taramışlar. Enkaz olabileceğini iddia ettikleri bölgede 5 Martta hiçbir şey yokken daha sonra uçaktan gelebileceğini düşündükleri aliminyum, titanyum, bakır ve çelik alaşımları gibi elementlere rastlamışlar.

Aşağıda GeoResonance firmasının bulduğu ve MH370'e ait olabileceğini düşündüğü "anormalliğin" haritadaki yeri görülüyor (sarı nokta). Burası Bengal Körfezinde ve Bangladeş'e yakın. Firma bu "anormalliğin" kesin olarak uçağa ait olduğunu iddia etmiyor fakat takip edilmesi gereken önemli bir ipucu olduğunu düşünüyor.


MH370'e ait olabilecek anormalliğin bulunduğu nokta

28 Mart 2014 - Malezya Başbakanının yaptığı açıklamadan sonra sadece güney koridorunda MH370'i arama çalışmaları devam ediyor. Bugün uçağın arandığı bölge daha kuzeye kaydırıldı. Bunun nedeni ise uçağın daha önce düşünüldüğünden daha hızlı uçtuğu ve bu nedenle de yakıtını daha hızlı harcamış olması.

Her ne kadar arama artık tek bir gölgeye yoğunlaşmış olsa da bu bölge neredeyse Norveç kadar büyük (Türkiye'nin kapladığı alanın yarısı kadar) ve karadan oldukça uzakta. Sık sık ortaya çıkan kötü hava da aramaları aksatıyor. Her ne kadar uydudan yüzlerce parça görünmüş olsa da henüz bu parçalardan herhangi birinin kayıp Malezya uçağına ait olduğuna dair bir delil yok. Bu kadar büyük bir alanda o kadar çok çöpe rastlamak mümkün.

Uydulardan görülen yüzen cisimlerle ilgili problemlerden biri de bazı çok büyük cisimler. 23-24 metre uzunluğundaki bu cisimlerin uçağa ait olması ihtimali düşük zira bu kadar büyük bir uçak parçasının yüzme şansı pek yok.

24 Mart 2014 - Malezya Başbakanı az önce bir basın toplantısı yaptı. Uydu haberleşmesinden yapılan hesaplamalara göre Malezya Havayolları MH370 uçağı güneye uçmuş ve en son Hint Okyanusunun güneyinde Avustralya'nın Perth kentinin 2500 km batısında uyduya sinyal gçndermiş. Bu bölgede herhangi bir iniş yapacak yer olmadığına göre kayıp Malezya uçağının Hint Okyanusunda şu an arama yapılan bölgede denize düştüğü kesinleşti.

Najib Razak'ın açıkladığı lokasyon son 5 gündür uçağa ait olma ihtimali olan enkaz parçalarının arandığı alana yakın. Her ne kadar Avustralya, Fransız ve Çin uydularından görülen şüpheli parçaların uçağa ait olup olmadığı henüz belirlenememiş olsa da, bunların uçaktan olma ihtimali güçlendi.

Malezya Başbakanının yaptığı kısa MH370 açıklamasının tamamı şu (İngilizce aslı linkte) :

"Bu akşam, İngiliz Uçak Kazası Araştırma Biriminden (UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB)) brifing aldım. Kuzey ve güney koridorlarını işaret eden uydu verisini sağlayan Inmarsat firmasının veriler üzerinde daha fazla hesaplama yapmakta olduklarını bana söylediler. Daha önce böyle bir sorulturmada hiç kullanılmayan tipte analiz yöntemleri kullanarak MH370'in uçuş rotasını daha da aydınlatmışlar. 
Bu yeni analizlerine göre, Inmarsat ve AAIB MH370'in güney koridoru boyunca uçtuğu ve son pozisyonunun Hint Okyanusunun ortasında, Perth'in batısında olduğu sonucuna ulaştılar.
Burası olası herhangi bir iniş noktasına oldukça uzak ıssız bir lokasyon. Bu nedenle büyük bir üzünti ile açıklıyorum ki, bu yeni verilere göre, MH370'in yolculuğu Güney Hint Okyanusunda sonlandı. 
Yarın daha fazla bilgi ile bir basın toplantısı düzenleyeceğiz. Bu arada, sizi en son gelişmelerden bir an önce haberdar etmek istedik. Bu bilgileri soruşturma boyunca yürüttüğümüz uçak yolcularının ailelerine saygıdan ve onları haberdar etmek için paylaşıyoruz. 
Malezya Havayolları yolcu ve mürettebatın yakınları ile çoktan konuştu. Onlar için bu son haftalar oldukça üzücü idi ve biliyorum ki bu hala oldukça zor bir durum. Medyadan ailelerin kişisel hayatına saygı göstermelerini ve onlara bu zor zamanlarında gerekli olan yanlız kalma ihtiyacını sağlamalarını istiyorum.
Malezya Havayolları da internet sayfalarında yerel saatler 22:15'te uçak yolcularının yakınları ile Başbakanın açıklamasında önce paylaştıkları mesajı yayınladı.

Malezya Havayolları olarak üzülerek açıklıyoruz ki MH370'in yolculuğunun Hint Okyanusunun güneyinde sonlandığını varsaymak zorundayız. Önümüzdeki saatte Malezya Başbakanından duyacağınız gibi uydu verileri üzerinde yapılan yeni analiz uçağın güney Hint Okyanusunda düştüğüne işaret ediyor. 
Malezya Havayolları ve Malezyalılar olarak bütün dualarımız bu büyük acılarla dolu zamanda 226 yolcunun yakınları ve mürettebatın arkadaş ve iş arkadaşları için. Acılarınızı hafifletmek için söyleyebileceğimizhiçbir şey yok. MH370'in 8 Mart'ın ilk saatlerinde Kuala Lumpur'dan Beijing'e uçarken kaybolduğu zamandan beridir yaptığımız gibi size yardım etmeye devam edeceğiz. 
Şu an sürmekte olan çokuluslu arama çalışmaları devam edecek ve biz de ortada kalan sorulara cevap bulmak için çalışmaya devam edeceğiz. MH370'i ararken aynı zamanda da yoğun soruşturma ile cevaplanmayan sorulara ışık tutabileceğiz. 
Malezya Havayolları olarak sizi temin ederiz ki önümüzdeki hafta ve aylarda size olan desteğimiz devam edecek. 
Bir kez daha samimi olarak tüm düşüncelerimizin ve dualarımızın bu trajediden etkilenen herkesle olduğunu bildirmek isteriz.

Kuala Lumpur'dan kalkıp Beijing'e gitmekte olan bir Boeing 777'nin neden birden görünmez hale gelerek dünyanın öbür ucuna ve dünyanın en ıssız ve ücra köşesine uçtuğu ise havacılık tarihinin en büyük gizemi olarak tarihte yerini alacak gibi. Eğer uçağın kara kutuları bir şekilde bulunsa bile uçak kokpitinden ses kaydeden kutu sadece son 2 saati kaydettiğinden uçağın yönünün değiştirildiği zamanki hayati konuşmalara ulaşmamız muhtemelen mümkün olmayacak.

MH 370'e ait olma ihtimali olan parçaların arandığı alan.

21 Mart 2014 - Malezya'da yayınlanan The New Straits Times'ın yeni geçtiği bir habere göre kayıp Malezya uçağının kaptan pilotu uçak havalanmadan birkaç dakika önce kokpitten birini telefonla aramış. Şu ana kadar ne pilotları, ne de yolcuların herhangi birini şüpheli listesine sokacak bir dış bulguya rastlanmadı.

Avustralya uçakları MH370'e ait olduğundan şüphelenilen parçaları Hint Okyanusunun Antartikaya doğru olan tarafında arayadururken Malezya'da hala Çin'e uçmakta olan uçağın kim tarafından ve neden binlerce mil uzaklara uçurulduğunu çözmeye çalışıyor. Bunu yaparken de her ihtimali değerlendiriyor. Bugün uçak kaybolmadan hemen sonra basına yansıyan ama o zamanlar pek önem verilmeyen bir ayrıntının üzerinde durulduğu açıklandı.

Kayıp Malezya Havayolları uçağı Vietnam tarafında radarda belirlenemeyince Vietnam'daki kule çevrede uçan uçaklardan MH370 ile bağlantı kurmaya çalışmalarını istemiş ve o sırada MH370'in önünde aynı yöne uçmakta olan bir Boeing 777'nin pilotu kısa bir bağlantı kurmayı başarmıştı. Pilot MH370 tarafından sadece bir mırıldanma ve radyo gürültüsü geldiğini söylemişti. "Mırıldanma" önemli zira bu kokpitteki kişinin oksijen yetersizliğinden "hipoksi" denilen duruma düştüğüne işaret olabilir. Oksijen yetersizliği kişinin bayılmadan hemen önce doğru dürüst düşünmesini ve konuşmasını engelleyen bir durum.

Kasım 1999'da ünlü golf oyuncusu Payne Stewart'ın da içinde bulunduğu Learjet 25 tipi iş jeti uçağın pilotları da dahil içindekilerin oksijen yetersizliğinden kendinden geçmeleri sonucu Amerika Birleşik Devletleri üzerinde 4 saat ve 1,500 mil uçmuş ve daha sonra da Güney Dakota'ya çakılmıştı.

Aynı şekilde Avustralya'da Beechcraft 200 Super King tipi bir uçağın pilotu da kule ile doğru dürüst konuşamamış ve muhtemelen bayılmış ve uçak saatlerce Avustralya üzerinde uçtuktan sonra yakıtı bitince yere çakılmış.

Ve tabii bir de ünlü  Helios Airways Boeing 737 uçağı var. Kıbrıstan kalkan uçak kabinin basınç kaybetmesi sonucu oksijensiz kalmış ve pilotlar dahil herkes bayılmıştı. Oto pilotun Atina'ya kadar uçurduğu uçak Atina üzerinde dönmeye başlamış ve daha sonra yakıtı bitince yere çakılmıştı.

Bu hafta popüler olan bir teoriye göre pilotlar uçağın transponder ve diğer iletişim sistemlerini devre dışı bırakan bir kokpit yangını yüzünden uçağı en yakın havaalanı olan Langkawi Adasına çevirmişler ama daha stres sinyali veremeden bayıldıklarından uçak pilotsuz kalmış olabilir.

Bugün Malezya Havayolları uçağın nadir de olsa aşırı ısınıp yanabilen liytum ion pilleri kargo olarak taşıdığını açıkladı. Bu birçok havayolu şirketi tarafından binlerce kez taşınan bir kargo ve tehlikeli olarak algılanıyor.

Tabii bu teori pilot eğer uçağın bilgisayarına Langkawi ve Penang'ı girmişse neden uçağın bu adalara kadar gidip orada tur atmadığını, bunun yerine neden navigasyon ara noktaları denilen koordonitları itina ile takip edip binlerce mil öteye uçtuğunu açıklamıyor.

Maalesef eğer uçak düştü ise ne olduğunu öğrenme şansımız pek yok. Uçağın kokpit konuşmalarını kaydeden karakutu bildiğim kadarı ile en fazla 2 saat konuşma kaydediyor ve sonrasında kaydın üzerine yazıyor. Yani eğer uçak 7 saat uçtu ise uçağın rotadan saptığı sıradaki kokpit kayıtlarına ulaşma şansı pek yok.

20 Mart 2014 - Australian Maritime Safety Authority (AMSA) uydudan 16 Mart 2014 tarihinde yapılan çekimde görülen cisimlerin fotoğraflarını yayınladı. Her ne kadar yük gemilerinden düşen konteynerlar bu şekilde su üstünde kalsa da fotoğraftaki yaklaşık 24 metre olan cisim en büyüğü 40 feet (12 metre) olan konteynerlardan olamayacak kadar uzun. Öte yandan 24 metre uzunluğunda bir uçak gövdesi parçasının da su üstünde kalması zor.



ABC, Kayıp Malezya uçağını arayan Avustralya'ya ait Orion uçaklarının uydunan "muhtemel enkaz parçası" olarak belirlenen cisimlerin olduğu noktaya doğru uçmakta olduğunu bildirdi. Uydular Avustralya'nın Perth kentinin 2,500 km açıklarında 24 metre uzunluğunda iki yüzer cisim tespit etmiş. Şu an Amerikan ordusuna ait bir gemi bölgede, ikisi yolda ve bir de ticari gemi arama faaliyetlerine katılıyor.

Bilgiler Avustralya'lı yetkililerin yarım saat önce yaptıkları basın toplantısından. Toplantıda yetkililer bölgede havanın iyi ama görüş mesafesinin düşük olduğunu bildirdiler. Yetkililer aynı zamanda bu tür cisimlerin genelde kargo gemilerinden düşen yükler olduğunu ama yine de bakmaya değer bir ipucu olduklarını söylediler.

19 Mart 2014 - Dün Malaysia Airlines flight MH370'ın rotasından saptırılmasının manuel değil, bilgisayara yeni rota girilerek yapıldığı bildirilmişti. Bugün Fox News der ki yardımcı pilot Fariq Abdul Hamid kuleye "tamam, iyi geceler" dediğinde bu yeni rota zaten 12 dakikadır uçuş bilgisayarında imiş. Eski FAA Sözcüsü Scott Brenner'ın dediğine göre saat 01:18'de, yani uçak rotasından saptıktan 12 dakika sonra, kokpitten konuşan pilot herşey yolunda tadında sakince kuleyle konuşuyor.

Maldivlerde yayınlanan bir gazete bazı Maldivlilerin alçaktan uçan ve beyaz renkte büyük bir uçak gördüklerini yazıyor. Haaveru gazetesinin haberine göre Maldivlerin ücra köşelerinden birinde olan Kuda Huvadhoo Adası sakinleri 8 Mart günü sabah saat 06:15 civarında beyaz renkli, üzerinde kırmızı çizgiler olan bir büyük uçağın kuzeyden güneydoğu yönüne uçtuğunu görmüşler. Görgü tanıklarından biri "daha önce bu kadar alçaktan uçan bir jet görmemiştim. Çok gürültülü idi ve benden başka bazı diğer ada sakinleri de evlerinden çıkıp bu gürültü nereden geliyor diye baktılar" demiş.

Maldivler Malezya'dan 3,200 kilometre uzakta ama ucu ucuna da olsa MH370'in uçabileceği uzaklıkta.Şimdi geliyoruz komplo teorisi üretenleri bayram ettirecek ayrıntılara. Maldivefinest aşağıdaki çizimi twitledi. Şekildeki kırmızı nokta Kudahuvadhoo Adası. Yeşil ok ise ada sakinlerinin gördüklerini iddia ettikleri jetin uçuş yönü. Hint Okyanusunun en ücra köşelerinden birinde olan Diego Garcia Amerikan Üssüne doğru (neredeyse).

MH370'in evindeki simulatörde bulunan 5 adet havaalanı kayıtlarından ikisi Maldivler ve Diego Garcia Amerikan Üssü. Dünden beridir dolaşımda olan komplo teorilerinden biri de Çine uçmakta olan MH370'in Maersk firması tarafından gemi ile Malezya'ya taşınan "esrarengiz" bir kargo taşıdığı ve bu nedenle Amerikalılarca gizli bir operasyon ile Diego Garcia'ya kaçırıldığı ya da Amerikalılarca Çin - Malezya ilişkilerini germek için kaçırıldığı.

Diego Garcia pek iyi bir şöhrete sahip değil. Son 10 yılda Amerika'nın terör şüphelilerini kaçırıp alıkoydukları gizli hapishaneleri olan bir yer olarak biliniyor.



17 Mart 2014  - Malezya, Malezya Havayolları MH370 uçağından en son kuleye "Tamam, iyi geceler" (alright, good night) diyen kişinin yardımcı pilot  Fariq Abdul Hamid olduğunu açıkladı. Bu ses kaydı tam da uçağın haberleşme sistemlerinin kapatıldığı sıralarda olduğundan pilot intiharı şüphesi ağırlık basıyor. Uçağın transponder'ı bu mesajdan sadece 2 dakika sonra kapanmış. Uçağın kapatılan diğer sistemi olan ACARS ise bu mesajdan önceki bir zamanda son sinyalini göndermiş ama uzmanlar sistemin ne zaman kapatıldığından emin değil.

Bu arada yine basında yer alan haberlere göre 27 yaşındaki yardımcı pilot Fariq Abdul Hamid AirAsia firmasında pilot olarak çalışan 26 yaşındaki Nadira Ramli adlı pilotla evlilik planları yapıyormuş. Uçak kaybolduktan sonra AirAsia tarafından 1 ay izin verilen Nadira Ramli şu an Fariq Abdul Hamid'in annesi ile beraber bir otelde kalıyormuş.

Kaybolan Malezya Uçağının Yardımcı pilotu ve evlilik planları yaptığı pilot.
Malezya basınında çıkan haberlere göre bazı uzmanlar kayıp Malezya Havayolları MH370 uçağının radara yakalanmamak için 1,500 metre gibi oldukça alçak bir irtifada uçmuş olabileceğini söylüyor.

Uzmanların başka dillendirdikleri şeylerden biri de eğer uçağı kaçıran kişilerin uçağı yeniden havalandırmak gibi bir niyetleri yok ise çöl tabanı, bir plaj ya da kurumuş göl gibi herhangi bir düzlüğe de uçağı indirmiş olabilecekleri.

Şu an uçağı 25 ülke birden arıyor ve şimdiye kadar Pakistan radar kayıtlarında uçağı bulamadıklarını açıkladı.

Bu arada uçağın pilotları ve uçağı uçuracak bilgiye sahip yolcular üzerindeki araştırma da yoğunlaşıyor. Örneğin Reuters'e göre Malezya polisi uçakta bulunan 29 yaşındaki havacılık mühendisi Mohd Khairul Amri Selamat'ı da soruşturuyor.

The missing Malaysia Airlines plane could have flown as low as 5,000ft (1,500 metres) after diverting from its course, allowing it to avoid detection by radar, according to Malaysian media reports.
16 Mart 2014 - Bugün öğrendiğimiz en önemli şeylerden biri Malezya uçağının pilotunun ve yardımcı pilotunun özellikle o uçuşta beraber uçmak için bir talepte bulunmamaları oldu. Ayrıca Malezya uçağın gitmiş olabileceği ülkelerden ki Kazakistan'dan Endonezya'ya uzanan geniş coğrafyadaki 25 ülkeden yardım talep etti.

Uçağın Malezya'dan binlerce mil uzaklara uçtuğunun anlaşılmasından sonra artık Malaka Boğazı ve Güney Çin Denizinde arama yapılmıyor.

Kayıp Malezya uçağının kaçırıldığına dair teori oldukça güçlenmiş olsa da henüz kimin, neden bu uçağı kaçırmış olabileceği bilinmiyor.

15 Mart 2014 - Malezya Başbakanı Najib Razak bugün basın toplantısında uçağın birileri tarafından rotasından saptırıldığını resmen onayladı:

"Yeni uydu bilgileri ışığında büyük bir kesinlikle söyleyebiliriz ki uçağın iletişim ve konum bildirim sistemi uçak Malezya'nın doğu sahillerine varmadan kapatılmış. Bundan kısa bir süre sonra da uçak Malezya ve Vietnam hava kontrol sahası sınırında iken transponder devre dışı bırakılmış. Radar verisine göre bundan sonra uçak batıya dönerek uçtuktan sonra kuzey-batı yönüne yönelmiş."

"Bu hareketler uçağın biri veya birileri tarafından yönlendirildiğine işaret ediyor."

Başbakan bu açıklama ile beraber Güney Çin Denizindeki aramaların sonlandırıldığını söyledi.

Peki kayıp Malezya uçağı nerede? Najib Razak 2 devasa arama alanına işaret etti: Avrupa yönünde Tayland'ın kuzey sınırlarından Türkmenistan'a doğru bir koridor ve Endonezya'dan Hint Okyanusunun güneyine doğru bir başka koridor.

En son bilgiler ışığında uçak şu aşağıdaki devasa daire içinde her yerde olabilir! Bu dairenin ucu neredeyse Türkiye'nin doğu sınırlarında. Bir havayolu yetkilisine göre uçakta 7 saatten fazla havada kalmasına yetecek yakıt vardı. 539 km-saat hızla 4,000 milden fazla uçmuş olabilir.

Aşağıdaki haritada, uçağın son uydu bağlantısı sonucu olabileceği yerler kırmızı olarak işaretlenmiş. Görüldüğü gibi her ne kadar uydunun (satellite) uçaktan aldığı sinyalde lokasyon bilgisi olmasa da, uçağın sinyal gönderdiği anda uyduya uzaklığından bazı konum hesaplamaları yapılıyor. Yukarıdaki kırmızı yayın Çin'in sorunlu batı bölgesinde olması da ilginç.



Bu arada Najib Razak, "uçak kaçırma" kelimesini kullanmaktan kaçındı. Oysa yine bugün AP'nin soruşturma ile ilgili bilgi sahibi bir yetkiliden aldıkları bilgiye göre bu bir "uçak kaçırma" vakası. Ama uçağın kim veya kimler tarafından neden kaçırıldığı bilinmiyor.

Böylece günlerdir askeri radarlara yansıyan izin MH370'e ait olduğu en yetkili ağızdan onaylanmış oldu.

14 Mart 2014  - Singapore Today gazetesi, Reuters'in askeri radar verilerine dayanarak MH370'in uçmuş olması muhtemel rotayı yayınladı. "Bu en son ve en isabetli rota çizimi ve uçağın neden o bölgede arandığının sebebi" diye Twitter'dan paylaşılan rota, uçağın kaybolduğu noktadan batıya kırarak dostdoğru Andaman Denizine geçtiği ve burada neredeyse Endonezya'nın Aceh Eyaletine kadar uçup sonra kuzeydoğuya Phuket'e yöneldiği ve Phuket'in güneyinde ise kuzey batıya kırıp Hindistan'a bağlı Nikobar Adalarına yöneldiğini gösteriyor.

Reuter's e konuşan iki yetkili haritadan da görüleceği gibi uçağın navigasyon ara noktalarını (navigational waypoint) takip ettiklerine inandıklarını ve bunun da uçağı kim kullanıyorsa havacılık bilgisine sahip olduğunu gösterdiğini söylüyor.Navigasyon ara noktalar, pilotların havada önceden tasarlanmış koridorları takip etmeleri için hesaplanmış coğrafik noktalar.

Rotanın rastgele olmaması, uçağı kullanan kişinin ya manuel olarak uçağı kullandığına ya da otomatik pilota bu rotayı yüklediğine işaret ediyor.

Kaybolan Malezya uçağının muhtemel rotası
Malezya her ne kadar dün Wall Street Journal'ın yayınladığı "uçak kaybolduktan sonra 4 saat daha uçmuş" olabilir haberini yalanlasa da Amerikalıların elinde bir bilgi olmalı ki Hint Okyanusunda arama yapacaklarını duyurdular:

ABC News'ün haberine göre üst düzey bir Pentagon yetkilisi "Uçağın Hint Okyanusuna düştüğü yolunda elimizde bazı emareler var" dedi:

"2 Amerikalı yetkili A.B.D'nin Malezya Havayolları MH370'deki iki haberleşme sisteminin ayrı ayrı kapatıldığını inandığını söyledi. Bir kaynak bunun uçağın bir kaza sonucu düşmediğine işaret ettiğini belirtti.

Amerikalılar, veri raporlama sisteminin saat 1:07 a.m.'de, transponder'ın ise saat 1:21 A.M'de kapatıldığına inanıyorlar.

ABC'nin havacılık danışmanı John Nance'e göre bu bilgi, sistemlerin kapanmasının insan eliyle olduğuna işaret ediyor. Amerikalı araştırmacılar da ABC News'e iki haberleşme sisteminin sistematik bir şekilde kapatıldığını söyledi.

Amerikalı yetkililer daha önce Malaysia Airlines uçağının Hint Okyanusuna çakıldığına dair bir bilgi olduğunu belirtmişlerdi. Amerikalılar ellerindeki veriye güveniyor olmalılar ki bir savaş gemisini arama yapması için Hint Okyanusuna gönderiyorlar.

Eldeki "bilgi"nin ne olduğu bilinmiyor. Ama daha önce yetkililer Boeing 777'de bulunan ama Malezya Havayollarının kullanmadığı Airplane Health Management sisteminin uyduya sürekli "ping" gönderdiğini söylemişlerdi. Bu sistem her ne kadar Malezya Havayolları abone olmadığı için veri göndermese de her saat başı uydu sistemine bir küçük "ping" atıyormuş. Amerikalılara göre bu sistem uçak kaybolduktan sonraki 4 saat boyunca "ping" atmaya devam etmiş. Ama sisteme atılan verinin içinde lokasyon bilgisi var mı bunu şimdilik bilmiyoruz.

Beyaz Saray Sözcüsü Jay Carney eldeki veri ışığında Hint Okyanusunda da arama yapılacağını duyurdu. Malezya'nın isteği doğrultusunda Andaman Denizinin batı kıyılarına hareket etmiş olan USS Kid destroyeri şimdi Andaman Denizi ile Hint Okyanusunun kesiştiği noktaya hareket ediyor.

Eğer Malezya Havayollarının kayıp Boeing 777 uçağı Amerikalıların şüphelendiği gibi kaybolduktan
sonra 4-5 saat havada kaldı ise yukarıdaki haritada gördüğünüz çemberin herhangi bir yerinde
olabilir.


13 Mart 2014 - Flaş gelişme. Şu habere göre Malezya polisi, yolculardan Türkiye'de bir üniversitede Elektrik Elektronik Mühendisliği fakültesinde öğretim görevlisi olan 35 yaşındaki Uygur kökenli bir Çin Halk Cumhuriyeti vatandaşından şüpheleniyor.

Habere göre ismi verilmeyen kişinin bilinen bir terör bağlantısından ziyade elektronik ve haberleşme konusundaki bilgileri nedeniyle ilgi çektigi belirtiliyor. Uygur kokenli olmasi da tabii ki ilginin nedeni. Cinin batisindaki Uygur etnik kokenlilerin yasadigi bolge sorunlu ve gectigimiz hafta Uygur kokenli teroristler bir tren garinda 29 kisiyi bicaklayip oldurmustu.

Fakat, Malezya Federal CID directörü Comm Datuk Hadi Ho Abdullah, Uygur kökenli Çinli yolcu ile ilgili soruşturma yapıldığını yalanladı.

Teror veya ucak kacirmayi akla getiren sey ucagin kaybolduktan sonra saatlerce ucmus olma ihtimali.  Wall Street Journal'ın son dakika geçtiği habere göre Malaysia Airlines Flight 370 sivil radardan kaybolduktan sonra 4 saat daha uçmuş olabilir. Gazetenin konuyla ilgili bilgiye sahip iki uzmana dayandırdığı haber doğru ise uçak yüzlerce mil daha uçmuş olabilir.

Uçaktaki Trent 800 motorlar, uçağın uydudan otomatik mesaj gönderme sistemini kullanarak Rolls Royce'un Derby'deki merkezine sağlık durumları ile ilgili bilgi gönderebiliyorlar. Daha önce Rolls Royce motordan 2 kere mesaj aldıklarını açıklamıştı.

Dün kaybolan Malezya Havayolları MH370 uçağının bulunması konusunda iki önemli gelişme oldu. Vietnam'ın Vung Tau kenti açıklarında bir petrol platformunda çalışan Yeni Zelanda'lı Mike McKay, uçağın kaybolduğu gece platformdan 50 - 70 kilometre uzaklıkta havada tek parça halinde yanan bir cisim gördüğünü ve bu tanıklığını resmi bir dökümanla Vietnamlı ye .mtkililere ilettiğini bildirdi. Mike McKay'in ifadesi otantik ve Vietnamlı yetkililerce de doğrulandı. Ama  Vietnamlı yetkililer bölgeye bir uçaüın gönderildiğini ama MH370'e ait bir parçaya ulaşılamadığını bildirdi.

Bunun yanında dün Çinli yetkililer uydu görüntülerinde denizde üç adet büyük ve şüpheli parça tespit edildiğini bildirdiler. Aşağıda da görülen parça oldukça büyük, 24 x 22 metre. Ama Mike McKay'in ifadesinde belirttiği yanan cisim ile aynı yönde ve bölgede. Aşağıdaki haritada Mike McKay'in üzerinde bulunduğu platformu (oil rig), ve Çin uydu görüntülerindeki parçanın lokasyonunun (Chinese satellite image) ve uçağın son bilinen lokasyonunun (last known location) görebilirsiniz.

Malezya Çin uydusunda görülen bölgeyi taraması için bölgeye uçak gönderdiklerini açıkladı. Ama fotoğraflar geçtiğimiz pazar gününden ve parçalar çoktan batmış olabilir.

Kaynak : news.com.au

Çin uydu görüntülerinde bulunan şüpheli parçalardan biri.
12 Mart 2014 - Dün gazetede yazılanı bugün bir basın toplantısında General Rodzali Daud bir kez daha dile getirdi: MH 0370 askeri radar tarafından Malaka Boğazının kuzeyinde Penang Adasının 320 kilometre kuzey-batısında tespit edilmiş. Fakat bu sinyalin zamanı dün belirttiği gibi 2:40 değil 2:15, yani sivil radardan kaybolduktan 45 dakika sonra.

Bu belirtilen pozisyon Phuket Adasının güneyinde kalıyor. Aynı zamanda hem Endonezya'nın Aceh Bölgesine hem de Hindistan'ın Nikobar Adalarına yakın. Ama Tayland ve Endonezya askeri radarlarda herhangi bilinmeyen bir uçak görülmediğini açıkladı.

Malezya bugün Andaman Denizinde arama yapması için Hindistan'dan yardım istedi.

Malezya Havayollarına ait MH370 uçağının kaybolması hala gizemini korurken New Scientist dergisine göre Boeing 777-200ER kaybolmadan önce MAS'a 2 kere motor ile ilgili otomatik veri göndermiş. Uçaktaki Trent 800 turbofan motorlarının üreticisi Rolls Royce uçaktan İngiltere Derby'deki merkezlerine iki otomatik data paketi almış.

Malezya Havayolları daha önceki basın açıklamalarında tüm uçaklarında otomatik veri sistemi olan Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS) bulunduğunu ama MH370 seferini yapan Boeing 777-200ER'dan stres araması ya da otomatik bir bilgi almadıklarını belirtmişti.

11 Mart 2014 - Kayıp Malezya Havayolları MH370 sefer sayılı yolcu uçağı ile ilgili bir gizem çözülürken birden fazla gizem ortaya çıkıyor. 8 Marttan beridir kayıp olan Boeing 777'deki çalıntı pasaportla seyahat eden yolcuların terörist değil, yasadışı yollardan Avrupa'ya iltica etmeye çalışan talihsiz iki İranlı genç olduğu ortaya çıktı bugün.

Fakat bu gizem çözülürken, çok daha esrarengiz bir gizem ortaya çıktı. Malezya Ordusu MH370'in rotasından tamamen dönerek alçalıp, Malezya yarımadasının üzerinden aşıp Andaman Körfezine geçtiğine inandıklarını açıkladı. Uçak Malezya'nın Doğu sahillerinde, Vietnam ile Malezya arasında bir bölgede kaybolmuştu. Andaman Denizi ise Malezya'nın batı kıyıları. Uçağın kulelerce fark edilmeden bunu yapabilmesi için birinin muhtemelen uçaktaki transponder'ı kapaması lazım.

Günümüzde modern uçaklar birincil ve ikincil radar denilen iki tip radar ile takip ediliyor. Birincil radar klasik eko ile çalışan radar. Havaya sinyal gönderip sinyali yansıtan objeleri takip edebiliyor. İkincil radar ise uçakta bulunan ve aktif olarak sinyal gönderen bir mekanizma. Bu mekanizma kapansa bile birincil radar uçağı takip edebilirken, ikincil radar uçağı takip edemez.

Modern havaalanı kuleleri uçak 200 milden daha uzakta iken ikincil radara bağımlı. Uçakla bağlantısı kesilen kule ikincil radar sinyalini kaybetmişti. Bugün ise Malezya ordusundan bilgi sızdıran bir şahıs uçağı birincil radar ile Malezya'nın batı kıyılarına kadar takip edebildiklerini açıkladı:

"Uçak kule radarından kaybolduktan sonra yönünü değiştirip alçalarak 1 saat kadar daha uçtu".

Eğer bu bilgi doğru ise uçağın havada, pilotların kuleye stres durumu bildirmelerine vakit bırakmadan aniden parçalandığı yönündeki teori çürümüş olacak. Ve eğer bu bilgi doğru ise onca gemi ve uçak, MH370'i 4 gündür yanlış yerde arıyorlar.

Tam da dün Malezya'lı yetkililer uçağı Andaman Denizinde de aradıklarını açıklamışlardı.

Salı sabahı Malezya'nın Berita Harian gazetesi Hava Kuvvetlerinden general Rodzali Daud'nun  MH370'in askeri radar tarafından en son gece 2:40'ta Malaka Boğazının kuzey ucundaki Pulau Perak (Perak Adası) yakınlarında görüldüğünü ve bu esnada sadece 9,000 metre irtifada uçtuğunu söylediğini yazmıştı.

Rodzali Daud'un söylediği zaman uçağın Malezya'nın doğu kıyılarında kaybolduğu zamandan 1 saat 10 dakika sonra.

Aşağıdaki haritada da görebileceğiniz gibi Pulau Perak Endonezya - Malezya arasında orta yerde! Bu durumda uçak transponder ve her türlü iletişim sistemi kapalı olarak 350 mil (500 km) daha uçmuş oluyor. Ama henüz bu bilgi teyid edilmedi.

Bu bilgi ve telefonların aranabildiği bilgisi doğru ise uçak Endonezya'nın Sumatra Adasında olabilir.


Malezya basınında yer alan bir başka bilgi de Kota Baru'da bazı görgü tanıklarının deniz seviyesinden sadece 1,000 metre yükseklikte uçan devasa bir uçak gördüklerine dair polis raporları.

Malaysia Airlines MH370 ile ilgili bir başka gizem ise aranabilen yolcu telefonları. Bugün itibari ile birden fazla Çinli yolcu yakını, uçakla beraber kaybolan akrabalarının telefonlarının çaldığını ama cevap vermediğini iddia ederken bazı akrabalar kaybolan yakınlarının Çin merkezli QQ sitesinde online hesaplarının aktif olarak açık olduğunu belirttiler. Daha önce kaybolan yolculardan birinin yakınları, telefonu arayabildiklerini söylemişti ama bugün birden fazla akraba daha bu iddia ile öne çıktı.

Daily Mail'in konuştuğu telekominikasyon uzmanı Alan Spencer'a göre telefonların çalıyor olması "açık ve su üstünde ve bir mobil istasyona yakın olduklarını" gösteriyor. Eğer telefonlar gerçekten çalıyor ise uçak su üstünde ya da karada olmalı.

Bu arada Avustralyalı genç bir kadın daha önceki bir uçuşta yardımcı pilotun kokpit kapısını açıp içeri aldığı genç ve güzel hatunlarla uçak havada iken fotoğraflar çektirdiğini iddia ediyor. Jonty Rossi adlı genç kadının iddiasına göre kalkıştan inişe tüm uçuşta kabindelermiş!

Kaynak : A Current Affairs


10 Mart 2014 - Malezya'lı yetkililer uçağı Andaman Denizinde aramaya başladıklarını açıkladılar. Aşağıdaki haritada da görüleceği gibi uçak sivil radardan Malezya'nın Doğu kıyıları açıklarında kaybolmuştu  (Last known position). Aramalar da orada yapılıyordu (Previous search area). Ama yeni arama bölgesi Malezya'nın batı kıyısında (New Search Area)!

MH370'in aşağıda görülen A, B, C, D ve E alanlarına gitmesi için transponderı kapalı vaziyette Malezya Yarımadasını geçmesi gerek.

Kaynak : Washington Post



No comments:

Post a Comment